Alfa Romeo 166, 1998 - 2003

17 Onderdelen beschikbaar

Alfa 166 onderdelen.

Alfa 166, prachtige sportlimousine. De Alfa Romeo 166 werd in 1998 geintroduceerd als opvolger van de Alfa Romeo 164. De grote luxe Italiaanse sedan was ingetogener dat de een jaar geintroduceerde Alfa Romeo 156. Het motorenprogramma van de Alfa Romeo 166 bestond uit een 2-liter Twin Spark, 3- of 3,2-liter V6 en een 2,4-liter JTD dieselmotor. In 2003 onderging de Alfa Romeo 166 een facelift waarbij de ontwerp van de voorzijde meer aansloot bij de andere modellen. In 2007 verdween de Alfa Romeo 166 definitief van de markt. Tot op heden heeft de Alfa Romeo 166 nog geen officiele opvolger gekregen.

Alfa Romeo 166

De Alfa 166 was van 1998 tot 2007 het topmodel van de Italiaanse fabrikant. De vierdeurs sedan volgde de Alfa 164 op. Het model opereerde in de hogere middenklasse waar hij auto's als de BMW 5-serie, de Audi A6 en de Mercedes E-klasse tegenover zich vond. Gedurende zijn levensloop kreeg de Alfa 166 twee keer een facelift, in 2000 en in 2003.

Geen heel groot succes

Met topmodellen in de hogere middenklasse heeft Alfa 166 helaas nooit potten kunnen breken. De stijlvolle Alfa 166 vormde daarop geen uitzondering. In bijna tien jaar tijd zijn er nog geen 100.000 van geproduceerd. De vierdeurs Alfa 166 was leverbaar met vier- en zescilinder benzinemotoren en met vier- en vijfcilinder turbodiesels. Kopers konden kiezen uit handgeschakelde versnellingsbakken met vijf of zes versnellingen of een automaat.

De eerste facelift in 2000 was vooral van technische aard, omdat de motoren niet meer voldeden aan de op handen zijnde Euro 3 emissie-eisen. Met de facelift van 2003 veranderde het ontwerp wel. Hierbij verving Alfa de wat ielig aandoende koplampen door grotere exemplaren achter helder glas. In het midden daarvan prijkte voortaan prominent de Alfa-typische, verticale grille.

Rijke uitrusting in de 166

Een pluspunt van de Alfa 166 was onder meer zijn rijke uitrusting. Er waren globaal drie aankledingsniveaus - Impression, Progression en Distinctive - die opvolgend steeds luxueuzer werden. Het basismodel was standaard al voorzien van airbags, zij-airbags en ABS met remkrachtverdeling voor de veiligheid. Centrale vergrendeling, elektrische bedienbare ramen, airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel droegen bij aan het comfort. Verder presteerden de meeste motoren behoorlijk stil en beschikte de Alfa 166 over een goede wegligging. Nadelen waren de wat zachte vering en de matige hoeveelheid ruimte achterin.

De Alfa 169 zou in 2008 de 166 opvolgen, maar dat is er tot nu toe (2014) nog niet van gekomen. Alfa heeft in ieder geval wel aangekondigd dat toekomstige topmodellen, net als tot begin jaren negentig, weer achterwielaandrijving krijgen. Dat is voor Alfa-liefhebbers, liefkozend Alfisti genoemd, al een hele opluchting

 

Filters

Type onderdeel

{{ product.price_formatted }}
Artikelnummer: {{product.article_id}}
Er zijn geen producten gevonden. Probeer eens de filters aan te passen.
Einde van de lijst.